Slåtter vid Blixts

Under söndagen slåttades blomsterängen vid Blixts i Nordsjö Vallsta med traditionella metoder av Naturskyddsföreningen Bollnäs. I över 30 år har Naturskyddsföreningen hävdat ängen som slås med lie och slåtterbalk..  Ängshöet får sedan torka på hässjor. Skötseln med gamla metoder sker inte bara av nostalgiska skäl. Det är ett sätt att bevara den sällsynta ängsfloran. Flera av de växter som hittas på Blixts äng finns bara på ett fåtal andra ställen i landskapet.  Bland sällsyntheterna kan nämnas brudsporre och fältgentiana.

Deltagarna får känna på lite av det slit som det gamla bondesamhället bjöd på. Belöningen är doften av nyslaget ängshö, en skön arbetsgemenskap och inte minst fikat med svagdricka och getost. Första söndagen i augusti nästa år är det dags igen. De som vill uppleva gammeldags slåtter kan redan nu boka in den dagen!Slåtter Blixts Nordsjö 1