Våtmarksrestaurering i Mödänge

Mödänge är en klassisk fågelmark i Bollnäs kommun. På gamla kartor är bynamnet Mjöänge, mjö betyder översvämmat område, vilket tyder på att byn fick sitt namn från myr- och sankmarkerna i området. Områdets fågelrikedom upptäcktes under 50- och 60-tal av Åke Kvick och John ”Fågel John” Larsson och var länge ett självklart utflyktsmål för skolor och Naturskyddsföreningens fågelexkursioner.

Med tiden har området vuxit igen och fågellivet avtagit. Efter ett gott samarbete med markägaren Lasse Hed som också medverkat till skydd av omgivande sumpskogar och lövdungar, både på sin egen och andras mark, så var det dags för själva våtmarken. Bollnäs kommuns ekolog Sofie Zetterlund ansökte om LONA-medel (lokala naturvårdssatsningen) och vi fick i första skedet pengar som bekostade en konsultrapport om hur området kunde restaureras.

Nu har vi även fått bidrag för nästa steg, själva restaureringen. Inlopp och utlopp i området ska öppnas, vattenspeglar med olika nivåzoner tas upp och fågelöar ska skapas. Mellan Voxnan och våtmarken har gammal ängsmark vuxit igen av sly. Det området röjs för närvarande av projektet ”Gröna jobb”, målet är att den marken åter ska användas för bete.

Det är ett omfattande arbete som återstår, där projektledningen görs av Bollnäs kommun. Medintressenter är markägaren, Naturskyddsföreningen Bollnäs, Bollnäs fågelklubb och Fiskevårdsföreningen. Målet är en på nytt myllrande våtmark, som skapar förutsättningar för både en rik flora och fauna.

Brun kärrhök

Grågäss