Café Planet Tema skog med Roger Karlsson 21 mars kl.18.30 -20.00

Kom och diskutera hur vi kan åstadkomma ett hållbart samhälle.  Café Planet är en mötesplats för dig som är intresserad av klimat- och miljöfrågor.

Naturskyddsföreningen Bollnäs och Studiefrämjandet arrangerar Café planet träffar utifrån olika teman, tredje torsdagen i månaden.

Under träffarna får ni lyssna till ett föredrag, diskutera olika ämnen, knyta kontakter, bygga nätverk och möta likasinnade som är intresserade av hållbarhetsfrågor och praktisk omställning.

Café Planet ”tema skog” torsdag 21 mars kl.18.30 -20.00 Studiefrämjandet, Våggatan 9, Bollnäs.

Roger Karlsson berättar om sin bok ”Liljekonvaljeberget- hyggen, snurror, lunglav och det stora stillavarandet”.  När Roger flyttade till vårt län, Sveriges skogrikaste sett till andelen skogsmark möttes han inte av ”storskogen” utan av slykorridorer, hyggen och trädplantager. Liljekonvaljeberget som han utgår från i sin bok ligger i Bollnäs södra finnskog och har en kärna av naturlig skog omgiven av hyggen. Boken bjuder på en personlig berättelse om hur det svenska skogsbruket förvandlat landskapet.  Den ger också en historisk tillbakablick fram till vårt moderna omtvistade skogsbruk med artdöd, klimatkris och en industri som skriker efter råvaror.

Efter föredraget blir det tid för fika och samtal kring ämnet.

Anmälan till bollnas@studieframjandet.se eller 0278 -240 70.

Välkommen!